Sista dagen i Budapest

I tisdags strax innan vi skulle gå ut för kvällen hörde vi röster i trapphuste, vi tänkte inte så mycket mer på det och började göra oss i ordning. När vi är redo att gå öppnar jag dörren och får syn på en dam i 80årsåldern iklädd endast morgonrock och lite längre bort 2 killar i vår ålder. Jag hinner knappt öppna dörren innan damen flyger på mig och nästan tvingar sig in i lägenheten. Hon var väldigt upprörd och skärrad och pratade endast Tyska. Jag förstår Tyska bättre än vad jag pratar och det är inte mycket, C är något bättre på det än jag. vi försökte kommunicera med henne och vi förstod att när mannen fick pengar så gick han och köpte väldigt mycket alkohol som han drack, blev våldsam och slog henne. Hon kavlade upp sina ärmar och visade stora blåmärken. Hon sa också att hon under den natten hade fått sova i källaren. Vi försökte hjälpa henne men det var inte lätt när vi inte förstod varandra. Vi frågade om vi skulle ringa polisen men hon sa att det inte hjälpte, samtidigt hade hon dörren till lägenheten öppen och gick 2 gånger och ställde sig i dörröppningen och sa några ord till mannen. Det var en mycket märklig situation. Killarna var från Frankrike och hade stått där ute med henne i kanske 15 min, vad vi förstod så kunde de inte ett ord Tyska. Det slutade med att hon gick och ringde på en granne som öppnade på en gång så då passade i på att gå då vi kände att vi ändå inte kunde göra så mycket. Vi skakade av oss detta och började strosa runt längs huvudgatan i jakt på en restauraang, till slut hittade vi en Italiensk restaurang med helt okej mat, men vi hade ätit godare de andra dagarna. Jag hade spanat in en bar som var inredd som en strand som jag ville gå till. Jag dricker varken öl eller vin utan det blir cider eller drinkar. Hade druckit lite för mycket sött under dagen så kände inte att jag ville ha mer och då känns det ju onödigt att gå dit. Vi strosade längs vattnet istället vilket var väldigt mysigt. Hade av någon konstig anledning varit sjukt sugen på glass under kvällen så innan vi gick hem gick jag in på burger king och köpte en mjukglass med chokladsås. Om man bortser dramat i trappuppgången så var det ett väldigt bra avslut på en väldigt bra födelsedag och jag är jättenöjd med min dag, kunde inte ha varit bättre.
 
Igår var sista dagen då vi åkte hem på kvällen. Vi gick och lämnade våra väskor på hostelet och passade på att boka taxi till flygplatsen när vi ändå var där. Vi gick sedan till saluhallen igen där det var betydligt mindre folk än på lördagen. Vi gick och kikade på krimskramset som C kallar det och köpte med oss en fruktsallad när vi gick. Det finns en synagoga i stan som väl var det enda vi hade missat så vi gick dit. Problemet var att man fick gå igenom en säkerhetskontroll likt den på flygplatser och de kollade i väskor för man fick inte ha mat med sig. Vi hade fruktsalladen som vi hade tänkt äta senare. Nu var ju inte den speciellt dyr och vi hade kunnat gå tillbaka och köpa en ny men det kändes dumt att kasta så vi nöjde oss med att se synagogan från utsidan. Vi traskade sedan ned mot vattnet och köpte varsin kaffe samt ischoklad och gick ned och satte oss vid vattnet och åt vår fruktsallad och drack våra drycker vilket var mysigt. Vi gick sedan bort till Parlamentet igen för att titta på byggnaden en gång till och gå på toaletten då det var de enda gratis offentliga toaletterna vi kände till. Gick sedan tillbaka till stan och kikade lite i affärer och satte oss på torget och åt. Vi kände oss ganska nöjda så gick tillbaka till hostellet och hängde lite innan taxin kom.
 
Vi checkade in, gick igenom säkerhetskontrollen och gick och kikade lite. Jag hade sett en parfym jag ville ha och självklart var det vattenläcka från taket vid precis den hyllan den parfymen stod. Som tur var läckte det inte direkt på hyllan så jag tog en som stod långt in så det var inga problem. Vi gick sedan och fikade en väldigt god halloncheesecake innan vi gick bort mot gaten. Vi skulle byta plan i Berlin där vi bara hade 1h på oss. Vi fick boarda planet i Budapest när det skulle ha lyft så vi blev 30min sena därifrån men piloten flög in lite. Jag har aldrig varit på Tegel innan men det har C och han sa att den flygplatsen var liten och tråkig, han hade fel. Vi landade samma tid som vi skulle boarda nästa plan. vi kom ut vid bagagehämtningen typ och trodde att vi bara skulle kunna gå rakt in i terminalen för det brukar man ju kunna. Det gick inte utan vi var tvungna att gå ut och då upptäckte vi att vi hade landat vid en helt annan terminal än den vårt plan skulle gå från. Vi var tvugna att gå ut från byggnaden, gå på utsidan för att komma till vår terminal, det var också den terminalen som C hade varit på och trodde att det bara fanns den. När vi väl kom dit var det ca 15min kvar tills vårt plan skulle lyfta och vi var tvugna att gå igenom en ny säkerhetskontroll där vi självklart fastnade då de gjorde extra kontroller av någon anledning. De väljer ju ut slumpmässigt så det var inte så att vi hade något konstigt med oss. När vi var godkända rusar vi fram till gaten bara för att upptäcka att planet var 1h försenat. Piloten sa sedan att de hade landat i tid men att det var runt 150 trabsferresenärer som var försenade med sina respektive flyg så då hade de valt att senarelägga starten vilket väl var klokt. Vi lyfte ungefär samtidigt som vi skulle landat på Landvetter och landade på Landvetter 23.35. Vi reste bara med handbagage då det skulle kosta 400kr enkel väg att checka in ett bagage vilket kändes lite löjligt med tanke på att flygbiljetten endast kostade 1400kr per person. Hur som helst så gjorde ju det att vi bara kunde gå rätt ut och slapp stå och vänta på något bagage vilket var väldigt skönt. Något som var mindre skönt var att vi var inte hemma förrän strax efter 01.00 och kom inte i säng förrän närmare 01.30. Sådär lagom kul när man skulle upp och jobba idag, kan säga att jag har inte varit jättepigg idag. Men det var det värt för jag är jättenöjd med resan. Budapest är en fantastikt vacker stad med så mycket att se, göra och uppleva. Jag blev själv förvånad över hur förälskad jag faktiskt blev i staden och kommer definitivt att åka tillbaka någon gång, rekomenderar starkt en resa hit.
 
Jag kommer skriva ett till inlägg med en sammanfattning på resan och lite tips om du är sugen på att åka dit. Kommer nog någon gång under helgen så håll utkik. Bjuder på lite bilder från gårdagen.
 
 
 
 
Alltså jag tröttnar aldrig på den här vyn över slottet på kvällen, så vackert!
 
 

Kommentera här: