Sammanfattning Rom

Resan till Rom var en födelsedagspresent av min kära sambo, jag hade tankarna på Salzburg men det blev Rom istället vilket jag är glad för. Det var även första resan med lilla M som är 9,5 månad gammal. Vi åkte på kvällen och M var lite gnällig på flygplatsen så jag ammade henne samtidigt som vi gick på planet och sen somnade hon innan vi lyfte. Tryckte in en napp i hennes mun så starten var inga problem, inte mycket passagerare heller, 55 stycken så inte ens halvfullt plan. M sov en stund och sedan var hon superpigg. Att underhålla en bebis på ett flygplan är inte det lättaste men det gick, vi fick turas om. När det var dags att landa ammade jag så hon var nöjd och vi var nöjda med flygresan. Vi blev sedan hämtade av en taxi på flygplatsen. Vi hade verkligen tryckt på att vi nehövde bilbarnstol vilket det fanns i bilen så vi var glada för det. Bilresan till hotellet tog ca 45min och vi var bra trötta när vi kom fram. Hotellet vi bodde på var helt okej. Trestjärnigt med frukost och 5 våningar. vi blev placerade på första våningen där det verkade som att alla barnfamiljer fick bo, det var nämligen minst en till iaf. Tyvärr var det rätt dåligt ljudisolerat så man hörde bilarna och när folk pratade rätt tydligt utanför, var mest orolig för att det skulle störa M men hon har sovit hela nätter hela veckan så det var skönt. Sängarna var hårda och man kände fjädrarna ganska tydligt. För oss som reste med barn var det lite jobbigt med mat då det inte fanns vattenkokare på rummet eller mikro att låna. Man fick dock gå upp på takterassen där frukosten serverades när man ville och där fanns det thevatten och lite kakor så vi löste det ändå. Annars låg hotellet väldigt centralt och bra, typ 100m från närmsta supermarket, 2 min till Spanska trappan och 4min till Fontana Di Trevi.

Onsdagen var första riktiga dagen och vi började med att turista, gick först till Fontana Di Trevi och sedan strosade vi runt för att upptäcka Rom. Gick in i några kyrkor för att sedan gå till Pantheon. Vi köpte sedan varsin gelato som vi satte oss och åt på ett litet torg. Vi gick även nästan hela vägen till vatikanstaten till någon borg som jag fortfarande inte vet vad det är. På baksidan fanns en liten park med en lekplats så M fick gunga lite. På torsdagen promenerade vi bort till Colosseum där tanken var att vi skulle gå in, men det var varmt och köerna var långa så vi struntade i det. Promenerade sedan lite mer och lite mer och lite mer. På fredagen promenerade vi igen, denna gången bort till Vatikanstaten. Vi ställde oss i kön för att gå in i Peterskyrkan och när vi stod i kön såg vi en man som låg ned på marken och blödde från huvudet, ambulansen kom strax därefter. Det var rätt varmt den dagen så vet inte om han hade svimmat eller om det var något annat. Kön in tog inte så lång tid och innan man gick in i själva kyrkan fick man lämna vagnen och eventuella andra tillbehörigheter om man ville det. Vi gick upp i Kupolen, inte det lättaste med en bebis på magen, 551 trappsteg och mot slutet blev det smalare och smalare och snurrigare och snurrigare. Det var det dock värt för utsikten var fantastisk, om än lite högt upp och läskigt på en sån liten yta. Man kom sedan ned i vad jag tror är det Sixtinska kapellet när man var på marken igen, det var väldigt stort och fint. Hade sån grym träningsvärk i mina vader flera dagar efter detta. När jag gick ned för trappan på hotellet dagen efter frågade städerskan mig om jag var okej, det säger ganska mycket om hur ont jag hade. Lördagen spenderade vi på Bioparc som är en stor djurpark. Djurparken var helt okej, kanske inte något man behöver se när man är i Rom men vi hade ju tid på oss och vi gillar att gå på djurparker. På söndagen var planen återigen att gå in på Colosseum men även en här gången ställde köerna till det för oss. Vi promenerade bort till Trastevere istället och kikade snabbt på den stora loppmarknaden som höll på att stänga. Varje dag hade vi väldigt fint och skönt väder, strålande solsken och runt 25 grader. På söndagkvällen kom det in lite sämre väder, det började hagla och åska rätt bra och temperaturen sjönk ganska mycket. På måndagen gick vi bort till centralstationen och två kyrkor som ligger där i närheten. Den ena ser ut som en ruin på utsidan men är väldigt fin inne. Den andra låg som nummer 1 på tripadvisors top 10 att se och göra i Rom så den ville vi ju inte missa. Vi köpte med oss smörgåsar som vi satte oss och åt i en liten park som låg precis bakom Colosseum. Den här dagen var det sämre väder, runt 16-17 grader och regnskurar plus att vi var vid Colosseum lite senare än de andra dagarna så vi tänkte att vi kollar köerna när vi ändå är där. De var inte så farligt långa så vi tänkte att vi testar. Det gick vägen och efter 30min var vi inne. Tredje gången gillt och äntligen fick vi se insidan vilket var häftigt. På tisdagen åkte vi hem men vi hade ca 1h45min på oss att spendera innan taxin skulle hämta oss så vi gick mest bara runt och kikade lite i affärer. Vi är jättenöjda med resan och det är kul att få ha sett Rom och uppleva ytterligare ett nytt land och en ny stad men det är nog ingen stad jag kommer att åka tillbaka till. Staden är fin med mycket gamla hus (staden är ju gammal), mycket historia och mycket sevärdheter men jag blev inte så förälskad i den, tycker mer om Budapest. Men jag tycker absolut att man ska åka till Rom, det finns ju som sagt mycket att se och uppleva där.

Slutligen Mikaela tipsar:

*Det är gångavstånd till det mesta i Rom, vi gick överallt. Orkar man inte gå finns det både tunnelbana, buss och spårvagn

*Det finns mycket att se i Rom, läs gärna på lite innan om vilka ställen just du vill besöka

*Det finns mycket försäljare vid sevärdheterna, många försöker sälja "skip-the-line-tickets". Vid Colosseum var det en som försökte sälja på oss det, då ingick visserligen en guidad tur därinne samt inträde och guidad tur på Forum Romanum. Hon sa att det kostade 30 Euro, vilket endast var 8 Euro mer än om du köpte ordinarie biljett. Det kanske stämde men att gå in enbart på Colosseum utan guidning kostade 12 Euro, däremot kan det kanske vara värt att ta en guidad tur där inne för då får du gå högst upp och även under byggnaden, går du själv kommer du bara åt 2 våningar. Tror även att de här försäljarna luras med kötiden. När vi var i Vatikanstaten sa de att det var minst 1h30min kö. Vi hade kommit igenom säkerhetskontrollen på 10 min och sedan tog det ytterligare 10min för att köpa biljett och komma in.

*Det är dålig med offentliga toaletter. Vi lyckades hitta 2 mcdonalds som vi kunde smita in på samt på de ställerna vi köpte Gelatos på. Vi hittade några offentliga toaletter men de kostade alla 1Euro styck vilket snabbt kan bli dyrt beroende på hur ofta du behöver gå på toaletten och hur många dagar du är där.

*Är du där på en söndag finns det en stor loppmarknad som de själva beskriver det i Trastevere. Vi var bara där lite snabbt innan stängning och hann inte se en bråkdel av den för den var verkligen stor! Däremot skulle jag inte kalla det för loppmarknad utan vanlig marknad. Det var mycket märkeskopior och billiga kläder.

*Vi var där en vecka enbart för att det gick så dåligt med direktflyg från GBG och vi inte ville byta flyg med en liten bebis. Egentligen tycker jag att en vecka i en storstad är för mycket och det kände jag här med. Det var visserligen skönt med några extra dagar när man har en liten med sig men åker du själv tycker jag att 4 hela dagar räcker, åker du med en liten så lägg på en dag till.

*Vissa restauranger lägger på dricksen på kvittot direkt medan andra inte gör det, så det kan vara värt att kika en extra gång på kvittot för att veta hur man ska göra med den saken.

Annars är Rom en trevlig och barnvänlig stad för det mesta. C tyckte det var bra för det var endast på damtoaletten det fanns skötbord så han tyckte det var skönt att slippa byta blöja när vi var ute. Alla restauranger vi var på hade inga problem med att ta emot barnvagnar och de flesta vi träffade tyckte M var så söt och skulle hålla på och gulla med henne.