Sammanfattning Island

Att åka till Island har länge varit en dröm för mig. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att resan skulle bli så bra som den blev. Vi landade tidigt på söndagmorgon och till från Göteborg till Reykjavik var det direktflyg (hem gick det tyvärr inga direktflyg så vi fick byta i Köpenhamn). Island ligger två timmar efter Sverige sommartid så klockan var bara 09.30 när vi kom till hotellet. Rummet var inte klart förrän klockan 14.00 så vi hade gott om tid på oss att gå runt och utforska Reykjavik, vilket var det vi gjorde på söndagen.

Måndagen hade vi bokat en liten båttur ut till en liten ö för att se lunnefåglar, den turen varade i ca 1h30min. Kanske lite onödig utflykt men då hittade vi någonting att göra och det känns som att man borde se lunnefåglar när man är på Island. De flyger vanligtvis inte över storstan så man måste nästan ut på vattnet för att se dem. Sedan spenderades resten av dagen på Kringlan som är Islands största shoppingcenter. Dit kunde man ta sig med gratisbuss. På kvällen var det fotboll, Island mot England och halva Reykjavik var ute på stan och hejdade. Det fanns två stora tvskärmar på stan så vi ställde oss vid en och kikade och vilken stämmning det var. Island lyckades ju vinna den matchen och stämmningen blev ännu bättre.

På tisdagen gjorde vi det som jag hade sett fram emot allra mest, nämligen rida islandshäst. Hittade ett ställe som heter islenski hesturinn som erbjuder olika typer av kombobokningar men även enbart ridning. Ägarinnan som också var vår guide var helt fantastisk. Väldigt entusiastisk och hon började med att hon ville att alla skulle presentera varifårn dem kom. Sedan fick man säga hur mycket ridvana man hade. Hon hade en tydlig genomgång innan det var dags att sätta sig i sadeln och jag som ändå har ridit i 20 år lärde mig nya saker. Det är lite annorlunda att rida islandshäst mot att rida andra hästar. Vi var ute och red i ca 1h30min och under tiden tog hon många kort. vid ett ställe stannade vi och hon tog kort på oss en och en och även tilsammans med sitt sällskap. Dessa kort skickar hon sedan ut till alla, utan extra kostnad. Det regnade mer eller mindre under hela turen men det brydde jag mig inte om. Hon lyckades hitta en häst som passade mig perfekt och vi töltade i stort sett hela tiden, så mysigt. Vi hade bokat en kombotur så efter ridningen var det dags för valsafari. Det fanns overaller att låna på båten vilket var skönr för det var kallt. Vi var ute i 3h 25min (egentligen skulle vi bara vara ute 3h) och på den tiden fick vi se en val vilket var en stor besvikelse.

På onsdagen gjorde vi det Christian hade sett fram emot mest, nämligen in to the glacier. I den turen ingick lite mindre stopp förutom huvudattraktionen. Först stannade vi vid några varma källor för att sedan fortsätta till en flod med ett litet vattenfall. Inte långt därifrån låg ett ställe där vi åt lunch. Sedan var det dags för huvudattraktionen och precis som det låter så var vi inne i en glaciär. Vi åkte upp till campen där man kunde låna overaller, regnjacka och skydd för skorna. Jag nöjde mig med regnjaca och skydd för skorna. Det är alltså som skor man sätter på sig ovanpå skorna. Sedan satte vi oss i en specialdesignad bil som körde oss upp på glaciären. Grottor som bildas under glaciärer är för farliga att gå in i så här har man gjort en grotta med ljusslingor som människor kan vistas i. Denna grottan är ganska ny och öppnade för bara 1 eller 2 år sedan, kommer inte riktigt ihåg vilket. När vi kom upp på glaciären gick man ned i en tunnel så man hamnade under glaciären. Här fick vi låna broddar så vi inte skulle halka i snön och så började rundvandringen som varade i ca 1h 20min tror jag det var. Vi hamnade i sista gruppen och hade en bra guide. Inne i grottan har de byggt ett kapell där dem faktiskt har haft 2 brölopp och några förlovningar. För att visa akustiken inne i kapellet sjöng vår guide en islänsk visa. När rundvandringen var klar åkte vi tillbaka till campen igen för att sedan sätta oss på bussen och göra nästa stopp som var ganska kort. Vi stannade på ett ställe där det låg en stenhög. Enligt guiden så hade alla som varit där lagt en sten i högen så vi gick ut och gjorde samma sak. Åkte sedan vidare till nästa stopp som var Thingvellir nationalpark. Här möts de Europeiska plattorna med de Amerikanska (de plattorna som orsakar jordbävningar). Där stannade vi en kort stund på utsiktsplatsen innan det var dags att åka tillbaka till Reykjavik igen.

Torsdagen var det utflykt igen. Den här gången den gyllene cirkeln med en väldigt pratglad guide som knappt var tyst en sekund. Första stoppet vat på någon tomatodling och den odlingen ingår inte i den gylene cirkeln, däremot gjorde resten det. Efter det åkte vi till Geysir och kollade på just en geyser. Där fanns det också lite varma källor. Här åt vi även lunch. Nästa stopp var Gulfoss vattenfall som var stort och mäktigt. Sista stoppet var Thingvellir nationalpark igen. Den här gången stannade vi längre bort och promenerade upp till utsiktsplatsen.

Fredagen var sista dagen och vi tog det bara lungt under dagen. Gick och köpte det sista som vi ville ha med oss hem. Hade hittat ett museum som heter whales of Iceland som verkade intressant så dit gick vi. Det är en utställning om valar med valar upphängda i plast i deras naturliga storlek. Vi gick sedan till hrapa som är ett konferesn och koncerthus. Där har de en film på 15 minuter som visas i 360 grader. Filmen handlar om Island och alla landskap som finns på ön, så den tittade vi på. På kvällen åkte vi till blå lagunen och badade. Vi badade väl 3 timmar effektiv tid plus lite mer tid för att äta och duscha så där var vi hela kvällen, en perfekt avslutning på resan.

Mikaela tipsar:

* Åk till Island! Var dock beredd på att ha sparat pengar för det är dyrt. Både utflykter och mat. En middag med dryck ligger på 300 - 400 sek per person. Vi tänkte äta sushi en dag. 8 bitar gick på över 200 sek, det tyckte vi var lite dyrt så vi struntade i det. Utflykterna ligger på allt mellan 500 sek och några tusenlappar beroende på vilken utflykt man gör. Vi gjorde alla våra utflykter med Reykjavik excursions som jag kan rekomendera. Förutom guiden som pratade hela bussresan så var vi väldigt nöjda med de andra guiderna. Det finns även wifi på bussarna.

* Även resa och boende är dyrt. Vi bodde på ett hotell som liknade mer ett vandrarhem, de hade även sovsalar. Det låg på 5-8 min gångavstånd från BSI som är den stora bussterminalen. Det tog ungefär lika lång tid att gå in till centrum. Tyvärr har de flesta hotell delad toalett och dusch, jag hittade nog inte ett enda som inte hade det, och då kollade jag många hotell. Det gick ändå bra tycker jag. Vi hade tur att ha vårt rum precis mitt emot toalett och dusch. Vårt hotell hade även frukost. Helt okej hotell som jag kan rekomendera dig att bo på om du vill åka dit, hotell Gardur heter det.

*Gör utflykter, åtminstonde någon. Att bara vara i Reykjavik blir tråkigt efter 2 dagar även om det är en jättemysig stad. Att åka till Island och inte göra utflykter tycker åtminstonde jag är bortkastat. Du får se och uppleva så mycket om du gör det. Jag kan speciellt rekomendera in to the glacier. Jag gillar inte grottor egentligen men det var något av det häftigaste jag har gjort, den är lite dyr men absolut värt pengarna! Hur ofta får man liksom chansen att vara inuti en glaciär?! Andra utflykter som jag också rekomenderar är den gyllene cirkeln (the golden circle) och Blå lagunen. Det man måste tänka på när det gäller blå lagunen, som vi hade missat, är att det är bra att boka så tidigt som möjligt. Det är en relax-anläggning och blir snabbt fullt så vet du att du vill åka dit, boka på en gång. Nu hade vi tur och hittade några platser kvar och det blev ju väldigt bra för oss. Tänk på att om du ska äta i deras restaurang så kan du inte gå in på badet igen då du måste gå ut för att komma åt restaurangen. Så det kan vara en god ide att äta efter du har badat i så fall. Annars finns det ett cafe inne på badet som har olika typer av smörgåsar, sallader, sushi och fruktsallad.

* Rid när du är på Island, gillar du inte hästar? rid ändå. Sambon har typ bara ridit ponnyridning och är inte så intresserad av at rida, men han tyckte det var kul och var glad att jag tog med honom på det. Har du ingen ridvana? Inga problem. Vi var rut 15 stycken i vår grupp och det var bara jag och en till som hade ridvana. Islandshästar är väldigt lätta, alla kan rida en islandshäst. Nu har ju inte jag så mycket andra stall att jämföra med på Island men jag kan verkligen rekomendera islenski hesturinn. Ägarinnan har bott i Sverige och Danmark i många år så hon kan svenska. Hon ser även till att välja ut en häst som passar för just dig och säkerheten är A och O för henne och hennes medarbetare. Du sitter på hästryggen i va 1h30min vilket jag egentligen tyckte var lite kort tid, men eftersom att jag hade med mig en icke ridkunnig sambo så kunde jag inte med att lura med honom på en längre tur. Det är en ganska lagom tid om man är nybörjare. Bra priser är det också.

*Åk gärna på valsafari om du vill men var medveten om att chansen att få se många valar är ganska små. Vi fick som sagt se en och jag har hört andra som har sett två eller inte någon alls. Det är ändå levande jdur som lever i ett stort hav, mestadels under vattenytan. Såg lite bilder från en valsafari på ett ställe som heter husavik, så det kanske är där man ska åka ut i så fall. Var medveten om att det gungar bra på båten, så seaband eller åksjuketablett är att rekomendera om du lider av sjösjuka. Jag blir själv sjösjuk men tack vare mina seaband så kände jag ingenting och då gungade det rätt bra emellanåt. Vet du inte om att du lider av sjösjuka (vilket jag inte gjorde när jag åkte på min första segelsemester för några år sedan och fick uppleva det för första gången) så kommer här lite tips på hur du kan lindra det: För mig brukar det hjälpa att äta något så fort jag börjar må illa, helst salta saker men har man inte det så ta vad du än har tillgång till. Vistas helst ute på däck, inne i båten brukar det oftast gunga ännu värre. Hjälper inte detta så fäst blicken på någonting och fokusera bara på det.

* Vi var där i 6 dagar vilket var precis lagom. Det kan vara bra att kolla upp innan man bokar resan vad det är man vill göra för något. På det sättet kan man få en liten uppfattning på hur länge man behöver vara borta. Med facit i hand så hade det räckt med en dag mindre (lunnefågelutflykten hade vi egentligen inte behövt göra) men det var ändå rätt skönt med just 6 dagar.

*Var beredd på att det är kallt. Även om det är mitt i sommaren. När vi var där låg temperaturen på runt 10-12 grader och oftast regnade eller blåste det. Jag gick mestadels runt med pannband och vantar, kändes lite konstigt att göra det i slutet av juni men jag frös.

Som sagt, åk till Island, rekomenderas starkt. Detta stora lilla land är helt fantastiskt och det var första men absolut inte sista gången jag var där. Någon gång ska jag åka tillbaka och bara rida i flera dagar. Även Christian tyckte om detta land. Det var jag som lurade med honom dit och redan någon av de första dagarna sa han att han skulle vilja åka tillbaka hit med mig och någon av sina kompisar med flickvän (spelar inte så stor roll vilka utav kompisarna) och hyra bil och åka runt. Jag är inte sen med att nappa på den iden, så om någon av er läser, säg till så kan vi bestämma något :)

Blå lagunen
Gullfoss
Geyser

In to the glacier
Stenhögen som alla som varit där hade lämnat en sten i
Den här underbara bilden får avsluta bildregnet. Hittar inget annat ord än magisk för denna bild, denna stad och detta land