Minisemester The Reef och Skagen

Eftersom att vi var iväg måndag - onsdag så får allting bli sammanfattat i ett inlägg så här i efterhand.

På måndagen tog vi bilen och ställde den i garaget vid Stena terminalen och gick sedan på båten. Barnen tyckte det var väldigt spännande att åka den stora båten. Vi åt vår medhavda frukost och sedan spenderade vi mest tid i lekhörnan. Vi gick även och kikade i bordershopen och barnen fick välja varsin godispåse. Brukar tycka att överfarterna går ganska långsamt men den här gången gick det ganska snabbt. Det gungade nästan ingenting och vi hade självaste Peter Harrysson som kapten (okej, kanske inte självaste Peter Harrysson men kaptenen hette så) 🙂 När vi kom fram checkade vi in på hotellet. Vi hade bokat ett standardrum (tänkte att det är bara två nätter så vi kan trycka in oss i dubbelsängen allihopa) men vi hade blivit uppgraderade till ett Supreme rum, det var samma som ett standardrum men med en våningssäng också så det var skönt med två extra sängar. Vi hade dessutom utsikt över både utomhuspoolerna och hamnen. Barnen var ivriga på att bada så vi duschade och bytte om och tog hissen ned till badet. Barnen var överlyckliga och hade så kul. På kvällen gick vi till min favorit butik i Fredrikshavn, Fotex som är ungefär som Ica Maxi (börjar man bli gammal när en matbutik är favoritbutiken? 😄)Det finns ett kafé utanför med lite mat så där åt vi och sedan kikade vi lite i butiken.

På tisdagen tog vi tåget till Skagen. Vi var där för 4 år sedan och jag har velat åka tillbaka sedan dess. Vi strosade runt där, tittade i lite affärer och hamnen. Barnen fick välja varsin leksak i en leksaksbutik och Malva fick äntligen äta sin efterlängtade röda korv. Vi avslutade med lite lek på stranden innan det var dags att ta tåget tillbaka. Vi hade lovat barnen att dem skulle gå bada så tyvärr blev det lite kort om tid i Skagen men vi kommer åka dit fler gånger. När vi kom tillbaka till hotellet badade vi en stund innan vi gick ut och åt middag som var kaos. Vi hittade en hyfsad restaurang, det var ett sällskap till, två pensionärspar. Vi blev självklart placerade bakom dem. Barnen var övertrötta, Max ville inte sitta stilla och Malva fick utbrott efter utbrott. Det slutade med att damerna sa till männen att dem skulle ta notan medan dem skulle ta en promenad. Det berodde ju garanterat på oss. Dessutom somnade Malva innan maten hade blivit tillräckligt kall för att äta
 Vi satte henne i vagnen när vi var klara, varpå hon vaknar till och blir hysterisk för att hon inte har fått äta. Det slutar med att jag ber om att få ta med maten så satt barnen på golvet på rummet och åt.

På onsdagen åt vi frukost, checkade ut och badade igen innan båten gick. Det var en familj till som satt vid barnpoolen. Dem gick ganska snabbt så Christian gick dit med Max och då såg han att det flöt runt bruna korvar i vattnet. Vi blev ganska irriterade över detta. Olyckor kan hända, det har vi full förståelse för, vad vi blev irriterade över är att dem bara gick utan att säga till någon. Så vi sa till en badvakt som gick och spärrade av poolen. Som tur var hann dem öppna den 30min innan vi gick När vi hade badat klart gick vi snabbt till Fotex igen och åt en snabb lunch. Sedan var det dags att gå på båten. Även den här resan spenderades mestadels av tiden i lekhörnan. Efter en stund skulle vi äta middag, köpte varsin tallrik med köttbullar och potatismos till barnen, ingen rörde maten. Det var väl investerade 140kr. Den här resan gick lite långsammare men även denna gången då var det en väldigt lugn överfart. Det var väldigt skönt att ha bilen där så vi kunde komma hem snabbt. Barnen är helnöjda och det är vi med. När vi kom var det lite folk i badet men det var ändå väldigt lungt, man behövde absolut inte trängas. Dem andra dagarna har vi varit i princip helt själva. Kan verkligen rekommendera att åka hit. Malva sa att hon ville stanna i 12 dagar till, det är ett ganska bra betyg tycker jag. Vi kommer definitivt komma tillbaka hit 🙂

Slutligen Mikaela tipsar

* Vi tänkte egentligen åka under semestern men då var det minst 2000kr dyrare och det hade antagligen varit mycket mer folk. Så har du möjlighet, åk innan eller efter semestern, helst en vardag det är billigare och mindre folk.

*Om ni ska åka till Skagen (vilket jag verkligen tycker att ni ska göra, det är så fint där) så är det väldigt smidigt. Tågstationen ligger 5min från hamnen och tåget tar ca 40min. Biljetter köper man i en biljettautomat på stationen.

*Ska ni enbart bo och bada på The Reef så räcker det med en natt, vi stannade två nätter eftersom att vi också åkte till Skagen