Sista kvällen samt sammanfattning Torreveija

Nu har vi hunnit vara hemma en vecka. Hade tänkt skriva tidigare men haft fullt upp med saker hela veckan vi varit hemma så har helt enkelt inte funnits tid. Tänkte börja med att berätta om vår restaurangupplevelse sista kvällen som var det konstigaste som båda två har varit med om. Vi gick till en restaurang som vi även åt på första dagen, den hade fått högt betyg på tripadvisor. Första dagen åt jag en lax med potatis och grönsaker där som jag tyckte var väldigt god, C åt en pizza som var sönderbränd så han var inte så nöjd men vi bestämde oss ändå för att äta där sista kvällen. Eftersom att vi var i Spanien kunde vi ju inte åka därifrån utan att ha ätit paella. Jag har lite svårt för skaldjur så vi beställde in en kycklingpaella med grönsaker. För att beställa paella i Spanien måste man vara minst 2 personer på den, man får inte beställa in det själv. Paellan serveras i stekpannan vilket gör halva matupplevelsen tycker jag. Det börjar med att vi får vänta väldigt länge på vår mat. Det satt ett annat par några bord bort från oss som hade beställt samma men de kom efter oss. Efter väldigt lång tid kommer kyparen ut och ställer ned pannan på deras bord när han blir stoppad av en annan kypare som säger att det är vår mat. Han går då med pannan till oss och ställer ned den på bordet. Vi hinner knappt se maten innan han tar bort pannan igen och börjar sleva upp maten till oss på varsin tallrik vilket vi tyckte var väldigt märkligt. Vi tänkte att de kanske hade ont om pannor så låt gå. Paellan bestod av ris, kyckling och 4 tjocka skivor paprika, det var grönsakerna, de hade lika gärna kunnat döpa det till kycklingrisotto. När den ligger i pannan ser det ut att vara väldigt mycket mat, vi fick inte speciellt mycket på våra tallrikar så jag undrar om vi verkligen fick rätt mängd mat delad på 2 personer. När paret som också hade beställt samma som oss väl fick sin mat, ja då fick de minnsann ha kvar pannan på bordet. Båda två var väldigt missnöjda med maten och hela upplevelsen. Min stackars sambo blev inte ens mätt så medan han väntade på notan fick jag springa upp till Consum och köpa en baguette till honom, jag var där 5 minuter innan de stängde. Vi bestämde att vi skulle mötas utanför porten till lägenheten då jag hade nycklarna. När jag nästan är framme och tycker att han borde vara där får jag ett sms att han precis har gått från restaurangen, då hade han fått sitta och vänta 25 minuter på att få tillbaka sin växel! Så om du någonsin åker till Torreveija, ät inte på Vela Beach!

Dagen då vi skulle åka hem tog vi en sista morgonpromenad längs stranden och åt frukost på balkongen, sedan städade vi det sista i lägenheten och gick till bussen. Tyvärr matchade inte bussarna riktigt tiden med vårt flyg så vi hade 3 timmar väntetid på flygplatsen, incheckningen hade inte ens öppnat ännu. Vi satte oss på ett café på utsidan och tog varsin kakbit. Vi råkade nog sätta oss i någon rökzon för det var helt sjuk hur mycket folk som satt och rökte runt omkring oss! Jag har svårt för röken så så fort vi hade ätit upp var vi tvungna att gå därifrån. SOm tur var så behövde vi inte vänta länge innan incheckningen öppnade. Checkade in våra väskor och gick igenom säkerhetskontrollen och sedan tittade vi lite i butikerna innan vi satte oss och tå varsin enkel sallad. Planet blev lite försenat och vi hade inte jättelång tid på oss i Amsterdam från början, men vi hann med att köpa lite choklad och gå på toaletten. Tur man har en sambo som har rest mycket i jobbet och bytt plan i Amsterdam iaf 20 gånger så han kan den där flygplatsen utan och innan. När vi skulle boarda planet till Göteborg blev vi uppgraderade till första klass, gratis, vi klagade inte på det. C hade sagt innan att den terminalen vi fick boarda ifrån inte var bra då man fick åka typ 20 min innan planet ens lyfte. Jag tänkte att han överdrev nog lite där, det gjorde han inte. Schippol är så sjukt stort och vi åkte nog 20 minuter innan vi slutligen kom fram till startbanan. Flygningen tog lite mer än 1h och eftersom att vi satt i business class fick vi mat. Vi var hemma i vår lägenhet runt 00.30 och var bra trötta.

Så för att sammanfatta resan: Vi har solat och badat, tagit sköna morgonpromenader längs stranden. Varit och shoppat på La Zenia Boulevard, varit inne i Alicante en dag och bara tagit det allmänt lugnt och haft det skönt. Vi har som sagt en intensiv höst och vinter framför oss och även om denna resan råkade krocka med lägenhetsförsäljning så var det nog precis vad båda behövde. Det är ganska jobbigt att sälja en lägenhet så att bara komma bort och inte tänka på det och bara få umgås vi två har varit bra. Förutom maten sista kvällen så är vi båda jättenöjda med resan och nu är vi redo att ta oss an höstens och vinterns utmaningar.

Till sist, Mikaela tipsar:

* Vad vi uppfattade det så är Torreveija en stad där många har semesterlägenheter, vi såg nästan inga hotell. Därför finns det inte så jättemycket solstolar och parasoller att hyra på stranden, så om du har tillgång är det bra att ta med egen solstol/liggunderlag samt prasoll. Gå gärna tidigt till stranden då det snabbt blir fullt med folk.

* La Zenia Boulevard, bra shoppingcenter med många butiker och cafeér, shoppingcentret ligger utomhus och en liten bit utanför Torreveija, men det går bussar från den stora busstationen.

* Hyrbil kan vara att rekomendera. Vi gjorde aldrig det men ångrade oss lite då vi missade lite saker, bla La Salinas som är en rosa sjö som är väldigt salt. Vi tog bussen var vi än skulle, men just hit hittade vi inte så mycket information om hur vi skulle ta oss.

* Fredagsmarknaden. Även denna missade vi då jag tyvärr inte mådde så bra. Har dock hört mycket bra om den så kan vara värt ett besök. Har öppet på fredagar 09.00-14.00

* Ett besök in till Alicante. Det går bussar från den stora busstationen i Torreveija och bussresan tar ca 1h20min. Kolla dock upp tiderna innan då de inte går jätteofta. Alicante är även där flygplatsen ligger. Trevlig stad med både shopping och bad. Kan rekomendera hamnpromenaden.

Stranden i Torreveija

Kycklingpaellan med grönsaker...

Hamnen i Alicante

Längs hamnpromenaden i Torreveija finns många glasställen. Detta åt jag sista dagen på ett utav dem, Sirvent miralles.Det var så gott, lite dyrt men kan verkligen rekomenderas.

Denna bilden får avsluta inlägget.